[p. 514]

Programma nederlandsche cinematografie

[52]

 

J.C. MOL: MICROSCOPISCHE KRISTALLISATIES (FRAGMENTEN)

DICK LAAN: VOETBAL

J. HIN: IMPRESSIES UIT EEN STEENHOUWERIJ

JORIS IVENS: ZUIDERZEE

Het is reeds meer dan eenmaal geconstateerd, dat de nederlandsche filmkunst dit jaar moet redden wat het buitenland te kort schiet. Inderdaad, anderhalf jaar nadat Joris Ivens zijn eerste film ‘De Brug’ in de Liga geïntroduceerd had kunnen wij thans, nadat er verschillende films van Ivens gevolgd zijn, na het vertoonde werk van Mol, wijlen Aafjes, Franken, Bon en Clausigk, een programma geven van uitsluitend nederlandsche film. En nog hebben wij eens zooveel achterwege moeten laten, nog loopen er onderhandelingen over Van Raab van Canstein's ‘Waar de Halmen buigen’, von Barsy's ‘Hoogstraat’ en Pointl's ‘Zuidlaren’, terwijl nieuwe films aangekondigd worden.

Wij zijn blij, dat wij van de destijds in de Liga en in Parijs met zooveel succes ontvangen films van J.C. Mol een nieuwe kleine selectie kunnen vertoonen. De heer Mol vervaardigt zijn films in de eerste plaats met wetenschappelijke oogmerken. Welk een waarde zij echter, dankzij de visie van Mol, als bewegingsstudie hebben, heeft zijn eerste Kristallen-film wel bewezen, die later door Abel Gance voor ‘triple écran’ werd gemonteerd en in de ‘Studio '28’ vertoond is.

Van den heer D. Laan ontvingen wij voor dit programma een kleine film ‘Voetbal’, een pendant van den spoedig te volgen ‘Boksmatch’ van den Belg de Keukeleire. Indien zij in Uw smaak valt, dan moge de mededeeling van den den heer Laan (die reeds 13 jaar filmt), dat hij nog 30.000 meter in voorraad heeft, U wel eenigszins gerust stellen over de productiviteit van de nederlandsche film.

Over de ‘Impressies uit een Steenhouwerij’, een korte maar meesterlijke studie, door den assistent van Ivens, den heer J. Hin vervaardigd en oorspronkelijk voor de groote film ‘Wij Bouwen’ bedoeld, veroorloven wij ons, het oordeel der N.R.C. te citeeren:

‘Het komt mij voor, dat de heer Hin zich slecht van zijn “opdracht” gekweten heeft. Ik weet nog niet wat men in een steenhouwerij doet, ik weet niet hoe de machines er uitzien en wat hun doel is, ik weet niet of het resultaat een grafmonument of een trottoirband moet worden, en ik weet tenslotte heelemaal niet of het wel een steenhouwerij was. Maar dat gaat mij ook allemaal niet aan, omdat het den heer Hin blijkbaar niet aanging. Het filmpje toch bevat niet anders dan een fuga van uitzonderlijk door het beeldvlak snijdende machine-fragmenten, in een bijna muzikaal rythme gemonteerd, rijk van licht en schaduw op het staal, op de steen en op het meesijpelend water, kortom een fragment “absolute film” als er tot nog toe in ons land niet ontstaan is, een klein juweel’!

Joris Ivens' laatste film ‘Zuiderzee’, waarover elders in dit blad uitvoeriger, vormt het belangrijkste deel van de in opdracht van den Algemeenen Nederlandschen Bouwvakarbeidersbond vervaardigde film ‘Wij Bouwen’, waaruit wij - behalve dit belangrijke fragment, dat reeds 2000 meter bedraagt - gaarne nog veel meer zouden willen vertoonen. Een ander deel, de zelfstandige film ‘Heien’, werd reeds in de Liga gedraaid. Het ligt in de bedoeling van Ivens, die thans in Rusland vertroeft, om bij zijn terugkeer de film ‘Zuiderzee’ tot een zelfstandige film te monteeren. Het thans vertoonde schema, dat uitvoeriger is dan in ‘Wij Bouwen’ verwerkt werd, brengt dus nog niet de laatste bewerking.

H.S.

[advertentie]