[Journaal]



illustratie

Japansche belangstelling

De overkomst van den Japanschen criticus Moitiro Tsutya (men zie het artikel over La Sarraz in het vorige nummer van Filmliga) heeft ten gevolge gehad, dat in de loop van dit seizoen de volgende films voor de ‘Société du Cinéma d'Avantgarde Nipponne’ vertoond zullen worden: En Rade en Rien que les Heures, van Cavalcanti; Etoile de Mer, van Man Ray; La Coquille et le Clergyman, van Germaine Dulac; La Zone, van G. Lacombe; De Ballade van den Eend, van Silka; Brumes d'Automne, een oudere film van Kirsanoff, etc.

His Master's Voice

Conradt Veidt, wiens ‘succes’ voor de talkie na ‘Das Land ohne Frauen’ wel vast zal staan, omdat hij althans met een dragelijke acteursintonatie ‘Mutter’ wist te zeggen, heeft een charmante anecdote op zijn geweten.

Zooals men weet heeft Conrad Veidt tijdens zijn verblijf te Hollywood ook een talkie gefabriekt. Toen hij al weer hoog en droog in Berlijn zat, bereikte hem een telegram, dat hij ‘vergeten’ had, op een zekere repliek te antwoorden, waardoor deze film niet ‘uitgebracht’ kon worden. Conrad Veidt, wiens appreciatie voor de moderne techniek op het kookpunt gekomen is, greep onverwijld naar de telefoon, vroeg Hollywood aan, sprak zijn drie woorden, welke onmiddellijk en m.h.d. op de klankrol geregistreerd werden. In de graftombe der stemmen maakte deze telefonische rol toch geen verschil uit.

Voor ordinaire zwijgende films zou radiotelegraphische overzendingen van gelaatsexpressies, waar men niet op tijd aan gedacht had, eveneens ‘nieuwe gebieden’ kunnen ontsluiten. De titels kan men er dan altijd later, en goedkooper, achteraan ‘drahten’.

En omgekeerd, wanneer men bij ons soms vergeten mocht, bij een dergelijk experiment te applaudiseeren, dan zorgt een der vele loudspeakers, die men in Hollywood te veel heeft, wel voor nazending. Met de moderne techniek kan men het zich veroorloven, een weinig ‘kunst’ te ‘veronachtzamen’.

Liga-films in een rijksgebouw

Over Delft lezen wij het volgende in de bladen van 29 November j.l.:

 

Het Eerste-Kamerlid de heer Steger heeft aan den minister van Onderwijs, K. en W. de volgende vragen gesteld:

Is het Uw Excellentie bekend, dat in een der gebouwen van de Technische Hoogeschool te Delft door de Nederlandsche Filmliga een serie van filmen wordt vertoond voor de leden van het dispuutgezelschap ‘Vrije Studie’ en introducé's, waaronder velen uit de Delftsche burgerij?

Acht Uw Excellentie het niet ongewenscht, dat een Rijksgebouw voor hooger onderwijs ten gebruike wordt afgestaan voor het bovengenoemde doel, waar de Filmliga meer films vertoont, die, al wordt dit om het voortreffelijke van montage en spel door velen niet aanstonds bemerkt, niettemin op het gezag van godsdienst, Staat en maatschappij ondermijnend werken; dit vooral, nu Sovjet-Rusland door middel van zulke films in besloten kring onder alle klassen der maatschappij propaganda maakt voor zijn wereldrevolutionair doel?

Indien Uw Excellentie de bovengestelde vraag bevestigend beantwoordt, zou zij dan een

[p. 469]

[15]

 

maatregel willen treffen, waardoor de Nederandsche Staat niet langer moreel en materieel medewerkt aan de ondermijning der grondslagen van alle orde?

Raismann uit de gevangenis

Raismann's Gevangenis, waarvan de exploitant aanvankelijk de termijn voor herkeuring ‘vergeten’ had, is thans alsnog door de keuringscommissie toegelaten.

De schijvedraaiers

Met het aanschaffen van een nieuw apparaat voor mechanische muziek in het Theater ‘De Uitkijk’ wordt de oprichting gemeld van het Genootschap ‘De Schijvedraaiers’. Concerten zullen worden gegeven des Zondags van 12-1.30 in ‘De Uitkijk’ à 10 cts. entreé. Inlichtingen (voorloopig) bij Mr. Henrik Scholte, Catharina van Clevelaan 30, Buitenveldert, Nieuwer Amstel (Tel. A'dam 27027).

Heeft u het al gehoord?

Ruttmann en Abel Gance zullen samen ‘La Fin du Monde’ maken.

 

Cathérine Hessling, de hoofdrolspeelster uit ‘En Rade’ en enkele latere films van Cavalcanti, maakt thans een film onder regie van Lotte Reiniger, de medewerkster van Walter Ruttmann.

 

Valerius Inkischinoff, de fameuze mongool uit ‘Storm over Azië’, bevindt zich te Parijs en zal in eenige fransche films ‘hoofdrollen’ vervullen. Hij begint met ‘Miss Lohengrin’, spel uit het zeemansleven, waarvoor hij in Siberie blijkbaar gelegenheid tot grondige voorstudie had. Bij de première van ‘Storm over Azië’ te Parijs heeft hij zich al publiekelijk laten bezichtigen. Misschien heeft hij zich daarbij over het einde van die film wel verontschuldigd, dat zij nog uit zijn ‘Sturm und Drang’-periode dateerde.

 

Zekere Sammy Brill heeft 'n geweldige film weten te maken van de laatste troebelen te Jeruzalem. Vermoedelijk geen Arabier.

 

Drie onbekende fransche cineasten zullen tesamen een nieuwe avantgarde film maken. MM. Gordon, Barache en Kelber. Titel: ‘Cafard’.

Jean Epstein heeft een nieuwe film voltooid, getiteld ‘Sa Tête’: de geschiedenis van een onschuldige, dien ‘zijn hoofd’ verdedigt tegenover den rechter van instructie, in wiens vertrek zich de heele historie afspeelt.

 

In November zal te Parijs vertoond worden een nieuwe film van Jean Dréville, den maker der ‘Indiscrétions Cinégraphiques’. Op het scenario van een zekeren (hollandschen?) heer Van Canstein vervaardigde hij in de electriciteitsfabrieken van Saint-Ouen en op de top van een ‘wolkenkrabber’ een film, getiteld ‘Quand les Epis se courbent’. Terstond daarna heeft hij een korte propaganda-film, bestemd voor Amerika, voltooid en getiteld: ‘Le Mémorial des Alliés’.

 

René Clair maakt een sprekende film op Tobisapparaten. Eveneens Chomette, met Gina Manès, haar vroegere echtgenoot Rudolf Klein-Rogge en haar tegenwoordigen vriend. Een eventueel ‘Autour’, al dan niet talkie, zou hier een beetje pijnlijk zijn.

 

Eugenè Deslaw heeft zijn ‘March des Machines’, dat wij verleden jaar vertoonden, in Berlijn ‘gesonoriseerd’.

 

Ernest Schoedsack en Meriam Cooper, de makers der documentaire films ‘Grass’ en ‘Chang’, hebben een nieuwe Soedan-film voltooid, getiteld ‘Quatre Plumes’, met een liefdeshistorie erin, en bevinden zich thans, zoo men de kranten mag gelooven, op Sumatra, waar zij Atjehers voor de lens nemen.

 

De regisseur Matschaty van een nieuwe groote tsjechische film, die den titel van een der oude zweedsche meesterwerken, ‘Erotikon’ draagt, is tijdens het opnemen plotseling gek geworden. Voor de reclame van een super-jewel, waaronder deze film werd aangekondigd, is zooiets altijd heel goed.

 

Jacques Feyder maakt thans te Hollywood een film - zwijgend wel te verstaan - met Greta Garbo, op een scenario van hemzelf. Ongelukkigerwijze luidt de titel....‘De Kus’. Als het een talkie mocht worden..‘De Klapzoen’.

[p. 470]

[16]

 

Oorlogstukken zijn en vogue, nog steeds. Nadat E.M. Remarque zijn ‘Im Westen Nichts Neues’ voor een zacht prijsje ($ 100.000) van de hand had gedaan - voor een talkie nog wel! - is thans het prachtige tooneelspel van Raynal, ‘Le Tombeau sous l'Arc de Triomphe’, aan een duitsche filmcompagnie verpatst. Men weet, dat in dit stuk, dat grootendeels in de slaapkamer van twee menschen speelt, van het heele ‘oorlogsterrein’ geen sprake is, maar de soundie zal het er, ten gerieve van het geacht publiek, wel in weten te vlechten!