Ballet-ensemble Igor Schwezoff
Kon. Schouwburg

Het nieuwe programma, waarmee het balletgezelschap van Igor Schwezoff gisteren voor den dag is gekomen, wekte gemengde gevoelens. Zeker worden niet alle goede verwachtingen, die men van het ensemble had, door dit programma verwezenlijkt; men had te veel hooi op de vork genomen, en daaronder leed zoo nu en dan de techniek bedenkelijk. Met name voor de pauze was er vaak meer goede wil dan werkelijke dans te constateeren; de twee groote balletten ‘Rendez Vous’ en ‘Elckerlyc’ waren choreographisch onhelder, en bovendien te lang om te blijven boeien. ‘Rendez Vous’ gedanst op een wel erg afgezaagd muziekje van Joh. Strauss, bracht de zooveelste variatie op het thema van de oud-Weensche coquetterie; geen der gebruikelijke ingrediënten ontbrak, en de onloochenbare smaak, die de décors en costumes van David Grey steeds kenmerkt, kon hier geen redding brengen. Veel belangrijker was ongetwijfeld ‘Elckerlyc’ (choreographische variaties op een symbolisch thema: de mensch in zijn innerlijk streven). De verwarde symboliek van een en ander is wel hinderlijk en de compositie eveneens nogal chaotisch (als de innerlijke mensch al deze acrobatie moet beleven, prefereer ik de zuivere uiterlijkheid!), maar men kon hier toch meer waardeeren dan in het eerste ballet. Als geheel echter is ook dit ‘Elckerlyc’ voor de veelbelovende, maar nog niet volleerde krachten van het ensemble een te zware proef. Er zijn nog te veel kleine tekortkomingen te constateeren, en in werk van deze afmeting laat zich dat niet verdoezelen.

Na de pauze volgden vier kortere dansen, die op de ‘Rhapsodie’ na (een failure) veel meer binnen het bereik van het gezelschap lagen. Vooral ‘Daphnis en Chloe’ bleek een kleurig en geïnspireerd gedanst ballet; ook ‘Er stond een Berk in de wei’, mocht er als groteske zijn, terwijl de Gavotte uit het ballet ‘Het Kaartspel’ op muziek van Robert de Roos, eveneens een verdiend succes had. Veel meer nog dan voor de pauze waren de picturale qualiteiten van David Grey's ontwerpen in deze laatste drie dansen te prijzen.

De begeleiding was in goede handen bij Herman Kruyt.

Deze avond bewijst nogmaals, dat er onder het balletensemble van Schwezoff (die zelf ditmaal niet op zijn voordeeligst uitkwam) goede krachten zijn; maar om de perfecte technische prestatie te kunnen geven, die nu eenmaal voor een kunstvorm als de dans absoluut [...] is, zal men een periode van niets dan [...] wel kunnen gebruiken.Het is te hopen, dat Schwezoff zijn ‘materiaal’ niet forceert.

Het publiek was niet zuinig met applaus en ook aan bloemen ontbrak het allerminst.

M.t.B.