Victor Chenkine
Voordrachtsavond Diligentia
De Russiche tooneelspeler-zanger (zooals hij zichzelf annonceert) Victor Chenkine heeft ons gisteravond meer als tooneelspeler dan als zanger ‘pur’ bekoord. Hij beschikt zeker over stevige stem-middelen, maar het bleek toch al zeer duidelijk uit de samenstelling van het programma, dat mimiek hier den doorslag gaf. Daarom was het begin ook weinig gelukkig; de Russiche volksliederen, waarmee Chenkine den avond opende, onderscheidden zich vrijwel in niets van gewone, volstrekt niet superieure cabaretnummers in het Wolga-Wolga-genre. Iets persoonlijker, maar nog verre van overtuigend waren de daarop volgende Palestijnsche liederen; er is in deze soort voordrachtskunst, waarvan men de woorden niet verstaat, niet genoeg variatie om haar boeiend te maken en boven een gemiddelde uit te brengen. Voor de pauze kregen wij toen nog een drietal liederen van Béranger en hier bleek Chenkine al dadelijk meer op dreef, al articuleerde hij het Fransch op zijn Russisch. In dit gedeelte spraken de mimiek en de grime een ‘woordje’ mee, en het is vooral, daarmee, dat Chenkine soms sterke effecten weet te bereiken.
Na de pauze kwam dat nog beter uit in de werkelijk zeer suggestief voorgedragen Joodsche liederen, waarvan zoowel de mystieke van den rabbi als de humoristische uitstekend tot hun recht kwamen. ‘Als de Messias komt’ van de eerste en het drinklied ‘Bim-bam’ van de tweede kategorie waren wel de beste specimina, die dan ook terecht door een paar toegiften werden gevolgd. En met de komische Russische soldatenliederen in een grime, die hem volkomen onherkenbaar maakte, besloot Chenkine onder stijgende belangstelling van het publiek zijn programma.
Zoodat de eindindruk toch ten gunste van Chenkines talent uitviel en men hem voor een volgende maal alleen een andere indeeling van zijn avond zou aanraden.
M.t.B.