Revue ‘Alles fürs Herz’
Wiener Spielzeugschachtel
Gebouw v.K. en W.
Er is voor eenigen tijd een Weensch revuegezelschap neergestreken in het Gebouw voor K. en W., dat bij de première gisteravond al dadelijk zeer goed bezet was. Een hoopvol begin dus voor het ensemble! Aan stemming heeft het dan ook niet ontbroken, en zàl het waarschijnlijk niet ontbreken.
Deze troep onderscheidt zich niet bijzonder van andere soortgelijke troepen, en dat zij iedere Nederlandsche slaat zouden wij niet gaarne beweren; het stem-materiaal is niet altijd zeer fraai en de ‘Ausstattung’.... welnu, daarin is deze revue, die het speciaal op het hart zegt voorzien te hebben, een revue zooals vele. Maar er is tempo, en dat is een groote factor! Geen oogenblik wordt men aan zichzelf overgelaten, daarvoor zorgen de artisten wel: aan hun hoofd de conferencier Leo Stoll, die er slag van heeft met het Nederlandsche publiek om te gaan en ook al aardig de Nederlandsche taal radbraakt, naast hem de zeer verdienstelijke komiek Franz Joham, diverse zingende en acteerende grootheden, benevens de noodige Gerda's, Liesls, Wicki's en Franzi's, die als ‘Wiener Donaumädels’ worden gedoodverfd. Dat alles door kleurige doeken omgeven, en door vlotte muziek begeleid, laat niet na in de zaal stevigen weerklank te vinden.
Welke scène de mooiste is? Wij wagen het niet dat te beslissen; er zijn bloemen en walsen en soldaatjes, waartusschen de liefhebber van het genre moeilijk zal kunnen kiezen. Persoonlijk hebben wij het meest genoten van het nummer ‘Das Märchen vom Donaustrand’, gedanst door Rilbér en Karinska. Rilbér komt op in een romantischen dos, die ons aanvankelijk doet veronderstellen, dat wij met Lohengrin te doen hebben; bij nader inzien blijkt hij echter een visscher, die een nazaat van Dorus Rijkers kan zijn, want hij redt een Andromache; later werpt hij deze dame echter weer in de baren, waarop zij omhoog zwemt en zich boven op een (voor deze gelegenheid gestabiliseerde) golf gereed maakt voor een doodensprong. Dit is opera, circus, reddingswezen, mythologie en heldendom in één greep vereenigd.... Maar wij wedden, dat het meerendeel der bezoekers zich meer verlustigd heeft in het Fiakerlied en Johan Strauss' onsterfelijke walsmelodieën. Also....
‘Alles fürs Herz’ is met hartelijk applaus ontvangen.