Kosinzew en Trauberg: De bestorming van Parijs (Corso Cinema)
De Russen schijnen aan het historisch verloop van hun eigen revolutie niet genoeg te hebben en ontleenen de intrigue van deze opzweepende
[13]
rhythmenstapeling aan den Franschen opstand tijdens den Fransch-Duitschen oorlog. Het is overigens een verdraaien van de voor den Rus zoo belangrijke gebeurtenissen, hun eigen revolutie, in een quasi Fransch omkleedsel. Niets is ‘Fransch’ in deze film, noch de types, noch de heele sentimentssfeer. Bijzonder origineel na Poedowkins revolutiescheppingen kunnen deze scenes moeilijk zijn, maar toch bevat deze film meesterlijke fragmenten o.a. de ‘regen-episode’.
Voor mijn gevoel is er door de koortsachtige beweging, waarmee het geheele werk voortsuist, te weinig climax mogelijk en misten we veelal rustpunten. Het geheel maakt op die manier een mateloos breedsprakigen indruk. Typisch voor de Russische geest was het stelletje rijke pretmakers, waarvan de warenhuisdirecteur sterke verwantschap vertoonde met een persoon uit ‘Die Drei Diebe’.
JOH. H.G. FRANCO