Ed. Pelster
aan
Menno ter Braak

Parijs, 28 januari 1928

Parijs 14me. 28 januari 1928.

Beste Menno,

Besten dank voor je brief en maak je niet ongerust dat je me te laat iets hebt laten hooren. De Wind is nu eenmaal een vreemd en zeer gevaarlijk mensch. Heb je eenmaal de copie in handen dan komt echter de rest wel in orde, want redeneer dan maar zoo: een knap man, die hem weer uit je handen krijgt! Dat zou mijn absoluut standpunt zijn in dit geval. Jullie hebben hem anders voor een akelig koopje los gekregen en waar je de afdeelingen nu fl 75.- per stuk berekent zou ik je willen voorstellen om die groote winst maar naar mij te sturen als vergoeding voor de kosten, die ik hier heb voor de Liga. Je moet maar zoo rekenen hoe meer geld ik hier heb, des te meer kan ik ook doen!

Waarom mag er vanwege Tuschinski niet mee geannonceerd worden? Wat heeft die er in 's hemelsnaam nu weer mee te maken. Er is toch geen enkele Russische film, tenzij natuurlijk De Moeder, die hij ooit zal kunnen of willen draaien?

Ik ben blij, dat je nu zelf eens voelt wat het een gedonder met de afdeelingen is om datums voor elkaar te krijgen. 't Is wel eens goed, dat ik er niet ben, dan krijg jij ook een beetje zakenroutine en leert meteen je pessimisme af. Als de afdeelingen Amsterdam nu niet eeuwig dankbaar zijn, dan zal ik ze van hieruit vervloeken en ze desnoods ieder van hieruit een brandbrief sturen. Ik zou graag bij de voorstelling zijn op 4 Februari, doch weet er nog niets met zekerheid van. Als de Liga mij en Franken een retourtje Parijs-Amsterdam geeft, komen we er voor over, wat onzerzijds inderdaad heel veel is, want je weet zelf wel hoe moeilijk het is uit Parijs weg te gaan als je er eenmaal zit. Interesseert je het bedrag: dat zou fl 100.- zijn, want we moeten onderweg natuurlijk eten om de stand van de Liga op te houden.

Ik neem er goede nota van dat de 7e matinee (wat schieten we al op!) op 17 Februari is en bericht je er de volgende week nog nader over. Germaine Dulac spreek ik in het begin der volgende week. Deze week was ze er niet.

Hulde voor je besprekingen met Boeken en vind ik zijn voorstel voor een bureau met gesalarieerde directie werkelijk schitterend en in zekeren zin ook nog bijna beter dan een theater omdat het minder risico geeft en je in ieder geval ‘standing’ op de heele beweging houden kunt. Het avantgarde-idee zouden we dan ook kunnen uitbreiden tot buitengewoon goede ‘cultuur-films’, waardoor commercieele basis nog vaster zou komen te staan en de zaak zich in ieder geval zou kunnen bedruipen. Als ze mij dan als directeur zouden willen hebben, zou ik meteen nog veel meer kunnen doen, omdat ik nu altijd nog zorgen moet om zelf in het leven te blijven en dit door de Liga zooals zij nu is natuurlijk niet mogelijk is. Er zijn nog zoo veel mogelijkheden, maar je moet je er heelemaal aan kunnen geven en niet verdeeld moeten zijn en bovendien moet er geld zijn om iets aan te kunnen koopen of vast te kunnen leggen. Juist in dezen geest had ik gisteren met Franken nog een lang gesprek en vond hij ook, dat het toch best mogelijk was om er in Holland geld voor te krijgen. Als er maar eenmaal een begin is, en dat is er nu door de Liga. Er wordt in Holland zooveel geld en zelfs tonnen, voor veel onbelangrijker dingen los gekregen, dat voor een dergelijke instelling zeer zeker finantieele deelname te vinden is.

Zorg maar dat de zaak in orde is, vóór ik uit Parijs terug ben. 't Geeft altijd wel cachet als je ze eventueel naar mij in Parijs verwijzen kunt en mogen de geldmenschen voor mijn part hier komen vergaderen. Dan zullen Franken en ik ze wel eens keurig bewerken en zoo veel laten zien, dat ze verstomd staan! Voor mijn Parijsche impressies is me al een zeer hoog auteursrecht geboden en als ik die schrijf zijn ze in ieder geval zoo, dat ze in een gedegen blad als Filmliga misstaan zouden. Ze zijn beter voor De Telegraaf!

Stuur me vooral veel nummers van het nieuw te verschijnen nummer van Filmliga: Franken krijgt er altijd maar één wat veel te weinig is en heeft hij je vroeger al om meer gevraagd. Van 5 heb ik hier ook geen enkel exemplaar. En de Franschen vreten ze hier! Je kunt een foto van Franken en van mij krijgen ter publicatie, dat is beter dan een artikel. Schrijf nog even tegen welken achtergrond. Ik denk aan de Ursilines en laat die beslist maken, waarbij ik mijn ‘bonnet basque’ zal opzetten. Ik zie er hier verder uit zooals ik me in Amsterdam niet zou durven vertoonen, maar voor hier zeer normaal. Als je in Amsterdam in een leeren jas loopt kan je de tweede dag niet meer op straat komen of ze zeggen ‘daar heb je hem weer’.

Arntzenius ‘Vader’ heb ik gelezen. Wij loven en prijzen U, o Heer, maar denk er om, dat je een viool moet weten vast te houden. Ernest Torrence kan het beter. Ik zag deze week in Gaumont Palace Le maitre du bord van hem. Volgens Cavalcanti persoonlijk: ‘dix mille fois mieux que En Rade’ en het is inderdaad zoo. Franken was er den heelen avond kapot van. Die voelt een film nog aan!

Als er persmateriaal is stuur ik wel weer. Veel bijzonders is er op het oogenblik anders hier niet. De groeten aan allen en ik zal het zeer op prijs stellen als je me van alles op de hoogte blijft houden.

Hartelijke groeten, ook van Franken, al is hij op het oogenblik alweer in Holland en al bijna in Delft,

t.t.

Ed. Pelster

Origineel: Amsterdam, EYE Film Instituut Nederland

vorige | volgende in deze correspondentie
vorige | volgende in alle correspondentie